Du är också en del av problemet, sluta lägg skulden någon annanstans.

Ofta så placerar vi in folk i två grupper, delar upp vita i Rasister och Inte Rasister, dela upp heteros i Homofober och Inte Homofober, dela upp män i Sexister och Inte Sexister osv.
Detta är nog mest ett sätt att distansera sig själv, att lägga problemet någon annanstans för att det är jobbigt att inse att en själv är en del av problemet. Jag har själv gjort det här, jag har sett andra vita, typ de som röstar på sd, som Rasister medan jag har betraktat mig själv som någon slags frälst och upplyst Anti-Rasist.

Men när vi matats med rasism och sexism varenda dag ända sen födseln så går det inte att bara avvänja sig (inte särskilt bra ord men jag hittar inget bättre, vill använda engelskan "unlearn"). När en har uppfostrats med det här i hela sitt liv, när det finns överallt i samhället, så tror jag inte att det går att avvänja sig helt och hållet. Jag tror inte att en som vit kan bli hundra procent Inte Rasist, jag tror inte att en som cisman kan bli hundra procent Inte Sexist.

Det absolut viktigaste en som priviligerad kan göra är att granska sig själv, hur jobbigt det än är, och förändra sitt eget beteende. Det finns så jävla många cismän som kallar sig feminister inte att göra ett skit åt sitt eget beteende och beter sig precis likadant som vilket Sexist som helst.

Vi vinner ingenting på den här uppdelningen, för vi har alla vuxit upp med samma normer och maktstrukturer och självklart så påverkar det här alla, även vita anti-rasister och manliga feminister.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jävla feministfitta

En sån där radikal, manshatande extremfeminist.

RSS 2.0