Lite om pansexualitet

Pansexualitet beskrivs ofta som "könsblindhet", att en blir attraherad i personen och inte könet.
Tycker det här är ett litet konstigt sätt att se på saken.

Jag identifierar mig som pansexuell för att jag inte enbart attraheras av Män och Kvinnor, utan av olika könsidentiteter, könsuttryck, osv. I flera år identifierade jag mig som bisexuell, men när jag snubblade över ordet pansexuell så kändes det mer passande.

Men jag skulle inte säga att jag är "könsblind", för kön är en stor del av ens identitet och personlighet.
Tycker inte riktigt att det går att särskilja på personens könsidentitet och personlighet i övrigt, eftersom vår könsidentitet är en del av vem vi är.

Något annat som är lite konstigt är den här bilden av att någon som är pansexuell är lika attraherad av alla könsuttryck/identiteter, det är lite samma grej som att en del tror att bisexuella måste per definition vara lika attraherade av både män och kvinnor.
Självklart går det, att även som pansexuell eller bisexuell, ha preferenser. Det är ungefär samma sak som att även heteros attraheras mer av vissa utseenden/personligheter och mindre av andra. Bara för att någon är hetero betyder det inte att den är lika attraherad av alla av "motsatt" kön (hatar egentligen ordet motsatt kön, som om kön vore två motpoler). Inte riktigt samma sak, men ungefär. 

 Att pansexualitet är så osynliggjort att många inte ens hört talas om att denna läggning finns är inte alls förvånande med tanke på hur jävla hårt inpräntat det binära könssystemet är. Det har med det systematiska osynliggörandet av trans- och queerpersoner att göra.
Många cispersoner har inte ens slagits av tanken att det finns personer som inte är Män eller Kvinnor, att det finns personer som är genderqueer, intergender, genderfluid osv.
Till följd av detta är många också helt omedvetna om att det finns fler läggningar än Heterosexualitet, Homosexualitet och Bisexualitet. Chockerande, jag vet. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jävla feministfitta

En sån där radikal, manshatande extremfeminist.

RSS 2.0